Kun lähtöä tekevien pyöräkuntien
määrä on viisi ja yksi pyöräkunnista lähtee kotoaan ja aloittaa
pakkaamisen vasta aamulla, saa aikataulutavoitteille heittää
hyvästit jo heti kättelyssä. Larrylla ja Amyllä oli monia asioita
hoidettavanaan vielä ma-aamuna, joista yksi oli Larryn hoitama
reittikarttojen tulostus koko porukalle. Wingin automaista
navigaattoria olen jo ”kehunut” aiemmissa tarinoissani, joten ei
tässä siitä nyt sen enempää...Yhtä kaikki, naputtelimme sen
raivostuttavalla käyttöliittymällä Larryn reitin varressa olevia
kaupunkeja lopusta alkuunpäin ja kun homma oli valmis noin
kymmenenltä aamulla, ilmoitimme Karin kanssa muulle porukalle, että
nyt Suomipojat ja -tytöt lähtee baanalle. Edellispäivän sade oli
taas tipotiessään ja helle kolkutteli jälleen tuttuja kolmenkympin
ylittäviä lukemia.
Illalla koko konkkaronkkamme etsiytyi vielä paikalliseen hotelli/ravintolaan syömään, koska omassa motellissammehan ei mitään keittiötä edes ollut. Ei edes aamiaisen valmistelua varten, joka sekin hoitui pelkästään kertakäyttöastioiden ja annospakattujen ruokatarvikkeiden levittelyllä, kuten olen niin monesti aiemmin jo taivastellutkin.
Kun Larry oli suunnitellut reittiämme,
oli hän aloittanut sen tulostuksen vasta Beloitin kaupungista, jonne
oli matkaa pitkälti toista sataa kilometriä. Reitin alkuosan ulos
Chicagosta hän oli vain kuitannut suullisella maininnalla ”kannattaa
käyttää Toll Roadeja” (eli maksullisia moottoriteitä), jotta
päästään sujuvasti ulos Chicagon maanantaiaamun ruuhkista.
Navigaattoreidemme mielestä niiden käyttö ei kuitenkaan muka ollut
viisasta vaan ne yrittivät ajattaa meitä maksullisilta teiltä pois
lähes joka liittymästä, vaikka ”Toll Road” -esto ei ollutkaan
päällä. Alkuosa matkastamme oli aika tylsää nelikaistatietä,
josta iso osa ei ollut edes mitään varsinaista meikäläisen
tyyppistä moottoritietä, vaan pihaliittymillä ynnä muillakin
risteyksillä varustettua highwayta, jonka nopeusrajoitus oli
naurettavat 55 mph (88 km/h).
Jossain Wisconsinin puolella tie
muuttui kaksikaistaiseksi ja maisematkin alkoivat muuttua vähän
kumpuilevammiksi ja tiehen ilmestyi mutkia! Kun vauhti alkoi tien
kavetessa ja mutkien lisääntyessä kasvaa, alkoi takapenkin
naputuskin koventua – etenkin kun aika monet kurvit olivat
sorakuorrutettuja piennarsoran levittyä ajoradalle jonkin ison
maatalouskoneen tms jäljiltä. Itsekin jo yhden Wingin soran takia
kumonneena otin kaarteet vähän varovaisemmin, ettei tarvitsisi
uudestaan ryhtyä selvittelemään vuokraajan kanssa rumaan kuntoon
mennyttä maalipintaa repsikan mahdollisesti saamista traumoista nyt
puhumattakaan.
Meillä ei ollut mitään tietoa siitä,
milloin jälkijoukko eli Larry, Buzz ja Bill oikein pääsivät
lähtemään ja koetimme tavoittaa heitä kännykällä, mutta eihän
siellä Wisconsinissa eurooppalaista kännykkäpalvelua niin vain
tarjolla ollutkaan. Verkkoa oli tarjolla todella niukasti ja lopulta
päädyin ajelemaan iPhone kädessäni ja kyttäämään milloin
AT&T:n palkit ilmeistyivät näkyviin ja heti kun kännykkäverkkoa
oli, vedin tien sivuun soittamaan.
Kävi ilme, että jälkiporukka oli
päässyt lähtemään vasta lähes puolitoista tuntia meidän
perässä ja he tavoittelivat kyllä samaan La Crossen kaupunkiin
kuin mekin. Sovimme, että me koetamme saada huoneet kaupungin Super
8 -motellista koko porukalle. Olimmekin siellä noin kuuden maissa
illalla ja huoneiden varaus onnistui. Tällä kertaa paremmalla
onnella kuin v. 2009, jolloin yritimme Larryn ynnä kuuden
suomalaisen kanssa samaan motellin, mutta tilaa ei ollut ja
jouduimme turvautumaan lähes vastapäätä sijaitsevan TraveLodgen palveuihin.
Illalla koko konkkaronkkamme etsiytyi vielä paikalliseen hotelli/ravintolaan syömään, koska omassa motellissammehan ei mitään keittiötä edes ollut. Ei edes aamiaisen valmistelua varten, joka sekin hoitui pelkästään kertakäyttöastioiden ja annospakattujen ruokatarvikkeiden levittelyllä, kuten olen niin monesti aiemmin jo taivastellutkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti