keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Tiistai 28.8. La Crosse WI – Duluth MN 485 km

Hotellista isonkin porukan lähtö onnistuu siedettävällä täsmällisyydellä, koska kenekään ei tarvitse tehdä muuta kuin pakata kaikki mukana olevat kamansa kyytiin. Niinpä baanalla oltiin jo yhdeksän jälkeen, mutta matkanjohtajamme Larry olikin ohjelmoinut matkamme aloitukseksi käynnin La Crossen laitamilla sijaitsevalle Grandadin näköalapaikalla, joka lienee yksi Wisconsinin korkeimmista paikoista. Kyseessä ei sentään ollut mikään Kalliovuorten maisema, mutta olipahan kumminkin muuta maastoa korkeampi kukkula. Siitä saattoi myös selvästi havaita miten La Crossen kaupunki sijaitsi isossa laaksossa, jonka toisella laidalla näkyi muutaman kilometrin päässä samanlainen kukkulajono, jolla itse olimme.

Tuo kukkulanihmettely kaikkine reitinetsimisineen (Larry ja hänen kolme navigaattoriaan...) vei sen verran aikaa, että ulos La Crossesta päästiin vasta puoli yhdentoista maissa. Eräällä tankkauspaikalla puolen päivän maissa aika kaukana pääväylistä sattui kuin ihmeen kaupalla paikalle myös oma meksikolaisemme Kentuckysta eli Jessie Gessullaan. Hän oli ollut myös Larryn luona yötä suununtaista maanataihin, mutta lähtenyt jo ma-aamusta ajamaan kohti pohjoista tavatakseen poikaansa, joka asui jossain matkan varrella. Jessie oli yöpynyt ihan muualla kuin La Crossessa, mutta jollain ihme tuurilla hän oli nähnyt sakkimme tiellä juuri ennen kuin menimme bensikselle.

Tankkauksen yhteydessä tulimme Irjan kanssa syöneeksi vähän reilumman välipalan ja kun Larry tämän jälkeen ilmoitti, että tunnin päästä on lounastauko, päätimme me tuossa vaiheessa jatkaa matkaa ja jättää muun porukan syömään lounastaan erääseen norjalaisravintolaan. Meillä kun ei ollut enää pätkääkään nälkä. Sen sijaan Irja halusi jo Duluthin Radisson-hotelliin suihkuun...

Niinpä valitsimme suorimman reitin Duluthiin ja saavuimme sinne jo kolmen jälkeen iltapäivällä. Kari ja Mirja olivat jääneet lounalle norskipaikkaan ja he olivat aluksi seurailleet Larryn vetämää ”nähtävyysreittiä” kohti Duluthia. Kun homma oli mennyt tavallisen Larrymaiseksi U-käännösrumbaksi he olivat erään tällaisen taas kohdalle sattuessa jättäneet uukkarin tekemättä ja jatkoivat yksin kohti Duluthia Wingin navigaattorin osoittamaa nopeinta reittiä. He saapuivat perille noin puolitoista tuntia meidän jälkeemme, muttta vielä hyvissä ajoin ennen CCR:n tervetuliaiskokkareiden alkua. Sen sijaan Larry ynnä muut ryhmämme jenkit saapuivat tavoilleen uskollisina hotellin pihaan juuri kun muu juhlaväki oli astelemassa parin korttelin päässä sijaitsevaan huikeaan rautatiemuseoon tervetuliaistilaisuuteen. Tästähän tietysti tuon jälkiryhmän naispuoliset jäsenet taas kovasti Larrya kiittelivät...

Ilta rautatiemuseossa oli onnistunut vaikka vanhojen ja uusien tuttujen tapaaminen aika pahasti esillä olevaan veturi- yms. kalustoon tutustumista häiritsikin. Näytillä oli mm 8:lla vetävällä pyörällä varustettu tajuttoman kokoinen Baldwin-höyryveturi vuodelta 1940, jonka pituus on yli 40 metriä (ilman tenderiä) ja joka veti aikoinaan noin 200-vaunuisia rautamalmijunia rautakaivosalueilta Duluthin satamaan. Hirviö muutti vettä höyryksi lähes 40.000 litraa tunnissa ja kulutti hiiltä lähes 200 kiloa minuutissa! Veturin tunnissa kuluttama hiilimäärä olisi riittänyt omakotitalon parin talven tarpeiksi...

Ilta jatkui vielä tutun Booze Brothers -”salaseuran” kokoontumisella huoneessa 227, jossa suuri osa tuohon kinkeriin osallistujista odotti kieli pitkällä suomalaisten tuliaisia eli Salmiakkikossua, joka oli saavuttanut suuren suosion jo edellivuonna Idahon Boisessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti